– Organisasjonskultur er et begrep som viser til den kulturen som utvikles blant menneskene i en bestemt organisasjon eller gruppe. Det omfatter de felles verdier, normer og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg blant medlemmene i en organisasjon, skriver Store Norske Leksikon.
Fagpersoner som skal bygge menneskeverd og menneskemøtekompetanse må ha en personlig portefølje av kunnskap, erfaringer, ferdigheter, fortellinger og metoder, som vokser ut fra de verdiene de tror på i arbeidet. Og de må ha verdier som støttes av – og er forankret i – organisasjonskulturen.
Dette krever mer enn noen gang at hjelperen, klinikeren, miljøterapeuten, læreren og helsesøsteren, arbeider med seg selv som verktøy. Og det samme gjelder organisasjonen selv. Hvordan blir jeg et medmenneske, som møter et annet medmenneske, slik at det blir til hjelp for den andre? Hvordan bruker jeg alt jeg har lært, erfart og studert meg fram til i dialog med den andre? Og hvordan jobber vi sammen som organisasjon, for å få dette til?
Ta kontakt med oss for å lære mer om hvordan vi kan hjelpe deg eller din tjeneste med å jobbe med menneskemøtekompetanse, eller send inn forespørsel om tjenestestøtte her. Du finner relevante kurs og aktuelle saker litt lengre ned på siden.