Hopp til hovedinnhold

Kultur og organisasjon

– Organisasjonskultur er et begrep som viser til den kulturen som utvikles blant menneskene i en bestemt organisasjon eller gruppe. Det omfatter de felles verdier, normer og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg blant medlemmene i en organisasjon, skriver Store Norske Leksikon.

På denne siden vil du finne aktuelle artikler og intervjuer om kultur og organisasjonsbygging. Fagpersoner som skal bygge menneskeverd og menneskemøtekompetanse må ha en personlig portefølje av kunnskap, erfaringer, ferdigheter, fortellinger og metoder, som vokser ut fra de verdiene de tror på i arbeidet. Og de må ha verdier som støttes av – og er forankret i – organisasjonskulturen.

Dette krever mer enn noen gang at hjelperen, klinikeren, miljøterapeuten, læreren og helsesøsteren, arbeider med seg selv som verktøy. Og det samme gjelder organisasjonen selv. Hvordan blir jeg et medmenneske, som møter et annet medmenneske, slik at det blir til hjelp for den andre? Hvordan bruker jeg alt jeg har lært, erfart og studert meg fram til i dialog med den andre? Og hvordan jobber vi sammen som organisasjon, for å få dette til?



Vi er en del av Stiftelsen Pilar Pilar