Hopp til hovedinnhold

– Læreryrket er verdens beste, men det er noen utfordringer også  

RVTS Sør-rådgiverne Karen Ringereide og Gunn Karin Anker Thomassen ønsker å gjøre nyutdannede lærere tryggere i jobben sin. Begge har bidratt til boka «Barn og unge i midten».

Karen Ringereide (t.v.) og Gunn Karin Anker Thomassen er spesialrådgivere ved RVTS Sør, og har lang erfaring fra skolevesenet, som lærer og pedagogisk-psykologisk rådgiver. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Karen Ringereide (t.v.) og Gunn Karin Anker Thomassen er spesialrådgivere ved RVTS Sør, og har lang erfaring fra skolevesenet, som lærer og pedagogisk-psykologisk rådgiver. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
RVTS Sør

RVTS Sør
Nyheter
07.10.2024, kl. 00:30

– Læreryrket er verdens beste yrke. Det er spennende, gøy og givende. Men det er noen utfordringer også, sier Karen Ringereide.

Sammen med RVTS Sør-kollega Gunn Karin Anker Thomassen har hun bidratt til boka «Barn og unge i midten – tverrfaglig og tverretatlig arbeid i barn og unges oppvekst». De to spesialrådgiverne har lang erfaring fra arbeid i og inn mot barne-, ungdom- og videregående skole, og målet med boka er å gjøre deg litt tryggere og litt bedre forberedt som fersk lærer.

– Vi har tatt for oss en fiktiv nyutdannet lærer som kommer rett fra lærerskolen eller universitetet, og så har vi laget en slags læringsløype med noen av utfordringene han vil møte. Det kan være ganske overveldende å komme inn i en slik jobb som nyutdannet, sier Thomassen.

Relasjonens betydning

Læreren ser fort hvem som har problemer med å lese og skrive, og hvem som sliter med matematikk. Men andre utfordringer er vanskelig å få øye på.

– Tall fra Ungdata sier for eksempel at 6-8 prosent har prøvd å ta livet sitt. Så har kanskje læreren 30 elever i klassen, og det betyr at dette også sannsynligvis gjelder noen av dem. Men ingen av elevene har en lapp i panna hvor det står at de er ensomme, eller at de selvskader. Så han står overfor en del ting han ikke helt forstår, og ikke vet hvordan han skal håndtere. Med denne boka prøver vi å gjøre ham trygg nok til å tørre å spørre elevene om de føler seg ensomme, om de gruer seg til å gå på skolen eller om de sover dårlig. Alle disse tingene som viser seg vanskelig for mange, og som vi ikke snakker tilstrekkelig om, sier Ringereide.

De to forfatterne understreker relasjonens betydning i klasserommet.

– Det handler ikke alltid om å finne de riktige metodene, men om hvordan du møter mennesker. Og det er gjort veldig mye forskning på at det er det viktigste kriteriet for å lykkes som klasseleder er å skape en god relasjon til elevene. Vi er veldig opptatt av å planlegge hva vi skal gjøre i løpet av en skoletime, men vi må også tenke over hvem vi vil være i det. Hva vil du at elevene skal huske deg for? Elever husker ikke en lærer for kompetansemålene, det handler om hvordan de blir møtt og sett, sier Ringereide.

Det trygge laget

De små tingene man gjør i hverdagen kan ha stor betydning for andre. Det gjelder ikke minst når man jobber som lærer.

– Vi har stor tro på å forebygge mer og reparere mindre Vi må styrke alt det viktige man gjør tidlig i løpet. Jeg pleier å si at alle handlinger som springer ut av noe godt, setter spor. De er ikke nødvendigvis så synlige, men hjernen husker dem. Så når vi føler at vi egentlig ikke gjør noe viktig, bare hverdagslig ting som å hilse, klappe noen på skuldrene og si «det er fint å se deg», så gjør vi kanskje det viktigste av alt, sier Ringereide.

Av og til vil læreren trenge hjelp. Og med de to RVTS-rådgivernes veiviser kan man lære å orientere seg skritt for skritt gjennom et noe uoversiktlig landskap.

 – Vi er opptatt av laget rundt hver enkelt elev. Hvordan kan vi styrke dem og få fram gullet som allerede ligger  i de etablerte samarbeidsforumene rundt eleven? Det er ikke så lett å vite hva barnevernet, PP-tjenesten eller helsesykepleier kan gjøre i praksis, sier Thommassen.

Hun påpeker at det fort kan bli sånn at man peker på spesialistene når et barn sliter. Men ofte trenger man først og fremst en trygg og god voksen som er til stede.

– Vi bruker begrepet «lag på lag» rundt barnet. Foreldre, lærer og skole er det innerste laget, og vi har prøvd å løfte dette, og betydningen av hverdagslivet. Hvis dette laget fungerer, vil det neste laget også ha gode forutsetninger. Det får ringvirkninger, sier Thomassen.

Ikke alene

Et viktig budskap fra de to er derfor: Når du har en utfordring, så er du ikke alene.

– Du kan snakke med helsesykepleier, spesialpedagog eller PP-rådgiver og så utfyller alle hverandre med sin kompetanse. Du skal kjenne deg trygg på at du er det viktigste redskapet, i kraft av din kompetanse, men at du også har noen som støtter deg, forklarer Thomassen.

– Det er ganske mange som ikke blir værende så lenge i dette yrket, så vi tror det er viktig å styrke og trygge rollen som nyutdannet lærer. Det vil være overveldende innimellom, men det er veldig mye bra også. Du vil ha mange gode hjelpere med deg underveis. Du er ikke alene i dette oppdraget, sier Ringereide.

Siste nytt

Vi er en del av Stiftelsen Pilar Pilar