Hovedtema i opplæringsprogrammet «Sammen om viktige samtaler» er øving på samtaler med barn og unge du bekymrer deg for. Men snakkemedbarn.no kan også brukes til øving på samarbeid – der vi finner en vei å gå sammen med den lokale barneverntjenesten, når vi avdekker overgrep.
RVTS Sør
Nyheter
11.06.2025, kl. 00:00
Tekst: Anne-Lill Nilsen, RVTS Sør
RVTS Sør har gjennom tre år drevet programmet «Sammen om viktige samtaler» i 16 kommuner vest i Agder. Her har vi vært sammen med ansatte i barnehage, skole/SFO, kommunal helsetjeneste og andre barne- og unge relaterte etater. Våren 2025 var vi også i Færder kommune.
I den første av to samlinger starter vi samtalen med Iben, som vi finner på snakkemedbarn.no. Her jobber vi med utforskende kommunikasjon, for å skape gode muligheter for Iben til å fortelle. I andre samling fortsetter vi å snakke med Iben i plenum hvor hun til slutt forteller om seksuelle overgrep fra morfar.
Hva skjer med Iben?
Det er fredag ettermiddag, og Iben har fortalt at morfar slikker henne på tissen. Hun vil ikke hjem, for hun skal være hos morfar. Du lover henne at hun ikke skal til morfar, men at du må snakke med noen for å finne ut av hva som er best å gjøre.
Hva skjer nå? Hvordan kan vi komme videre på en god måte for Iben, samtidig som vi ivaretar hennes rettsikkerhet? Dette jobber deltakerne med i samlingene.
Deltakerne sitter i faste grupper sammen med sine kollegaer, og får i oppgave å drøfte ulike utfordringer og dilemma de står i denne fredag ettermiddagen. De sender utfordringer og dilemmaer i spørsmålsform, til en oppgitt QR kode, slik at vi sammen kan løfte det opp i plenum. Alt er like viktig i slike diskusjoner: Om det er praktiske spørsmål, avklaringer – tenkte dilemma, såkalte "hva om"-spørsmål, og juridiske muligheter og ansvar.
Spørsmål og dilemmaer som kommer fram i gruppesamtalen, kan være:
Blir bekymringen forsterket og mere akutt om ikke foreldrene tror på Iben?
Hva sier barnevernet?
Ansatte fra den lokale barneverntjenesten er med i opplæringsprogrammet og tilstede på samlingene. Vi går gjennom innspillene fra deltakerne sammen med dem, drøfter ulike veier å gå, muligheter for samarbeid og fordeling av ansvar. Vi later rett og slett som om vi «ringer» den lokale barneverntjenesten for å få råd og drøfte saken.
I denne dialogen får deltakerne mulighet til å stille utdypende spørsmål til barnevernet.
Tilbakemeldingene fra deltakere og ansatte i barneverntjenesten har vært veldig positive til denne måten å øve seg på samarbeid:
Å drøfte så konkrete utfordringer og dilemma med vår lokale barneverntjeneste gir trygghet for å ta kontakt.
Deltaker
Å få opp kompleksiteten ansatte som jobber med barn og unge kan stå i når de avdekker vold og overgrep – utløser ydmykhet og anerkjennelse for jobben de gjør.
Barnevernsansatt
Når ansatte i barneverntjenesten gir utrykk for at slike situasjoner også er utfordrende for dem – at de ikke har svarene på alt – men å stå sammen i veien videre oppleves godt og – lærerikt.
Deltaker
Når vi lager en plan sammen – kan vi alle bidra med det vi er best på, og ikke minst at vi som treffer barnet hver dag kan få hjelp til hvordan ivareta barnet utfra vår kunnskap om barnet og familien.
Deltaker
Vi i RVTS Sør har lært mye av kommunene i disse samlingene, hvor vi øver på samarbeid etter avdekking av vold og overgrep. Dette tar vi med oss og bruker i nye kommuner og i annet utviklingsarbeid. Vi synes også det har vært meningsfullt og lærerikt å bruke snakkemedbarn.no på en, for oss, litt ny måte.