Hopp til hovedinnhold

Sammen om de viktige samtalene

– Å være sammen på tvers av etatene i kommunene har økt tryggheten for å jobbe sammen om laget rundt barnet. Vi har oppdaget hvor viktig det er å øve seg på utforskende samtaler med barn og unge, gjennom snakkemedbarn.no.

Siri L. Thorkildsen

Siri L. Thorkildsen
Kommunikasjonsansvarlig, RVTS Sør
28.05.2024, kl. 09:53


Det forteller en av deltakerne som nylig var med i et felles opplæringsprogram for 16 ulike kommuner i Agder.

Prosjektleder for oppvekstreform Lister og Læringsnettverket barnevern, Mette Madsen, tok høsten 2023 kontakt med RVTS Sør. Hun ønsket å utvikle et felles opplæringsprogram om utforskende samtaler med barn og unge. Programmet skulle være for alle etatene som er relatert til barn og unge, i de 16 kommunene vest i Agder.

I samarbeid med RVTS Sør og barnevernlederne i kommunene ble «Sammen om de viktige samtalene» utviklet. Opplæringsprogrammet består av 2 samlinger av 3 timer, og holdes etter arbeidstid.

Barneverntjenestene har et meransvar for samlingene, og deltar aktivt i undervisningen. Deltakerne melder inn ulike dilemmaer, som de kan stå i når de avdekker overgrep. Både juridiske, etiske og praktiske – på kort og lang sikt. Slike dilemmaer kan komme fram når de øver seg i simuleringen på snakkemedbarn.no.
Et par av deltakerne tester Snakkemedbarn.no på mobilen.
Ansatte i ungdomsskole snakker med avataren Iben på mobil​

– Nyttig og lærerikt
Et par av deltakerne fra en barnehage i Åseral forteller om sine erfaringer av samlingene så langt, via skole- og barnehagefaglig rådgiver Lene Øyulvstad:
– Å være deltaker på disse samlingene har vært fint, nyttig og lærerikt. Det har vært gode foredragsholdere som har kommet med aktuelle eksempler fra egen hverdag, forteller de.

Vi har blitt mer bevisste i hvordan vi tenker og handler. Spesielt med tanke på å stille åpne spørsmål.

– Dette er veldig nyttige og aktuelle øvingsverktøy. De kan brukes av mange, til ulik type øving. Det kan være seg øving i forkant av en vanskelig samtale med barn, eller det kan være en vanskelig samtale med foreldre. Nettsiden er også informativ, ryddig og oversiktlig, synes vi.

– Hvordan har dette påvirket måten dere forstår og møter barn og unge dere bekymrer dere for? Er det annerledes nå?
– Vi har blitt mer bevisste i hvordan vi tenker og handler. Spesielt med tanke på å stille åpne spørsmål. Vi har også fått en større bevissthet til hvor skjørt noe kan være. Tillit man har bygget opp over lenger tid, kan fort rives ned, forteller de.

– Vi kjenner nå på en trygghet rundt det å kunne øve seg på avatarer, og ikke reelle folk. Det betyr at vi kan svare «feil», uten at det påvirker relasjonen og situasjonen i virkeligheten. Vi kan sette oss ned når vi har tid og anledning, og stadig bli tryggere i egen rolle, legger de til.

Tillit man har bygget opp over lenger tid, kan fort rives ned.

– Hvordan vil dere bruke snakkemedbarn.no framover på arbeidsplassen?
– Vi vil bruke det sammen med de i kollegiet som ikke var deltakere i opplæringsprogrammet. I tillegg planlegger vi å bruke det i veiledningssammenheng ved å vise andre ansatte hvilke verktøy som fins, og hvordan de kan bruke disse slik at de kan bli tryggere i sine roller.

– Hvis du har et tips som du har lært under programmet, som du ønsker å dele med andre – hva ville det vært?
– Tenk over hvordan du formulerer deg i samtaler med andre. Ønsker du å vite mer om noe: jobb med å stille gode, åpne spørsmål.

Ble du nysgjerrig på hvordan du kan øve på samtaler med barn, så kan du gå inn på http://snakkemedbarn.no og sjekke det ut. Ta også kontakt med ditt lokale RVTS-kontor hvis du ønsker bistand til bruk av verktøyet.
Et par av deltakerne tester ut snakkemedbarn.no på mac.Ansatte i barnehage snakker med avataren Iben på mac.

Siste nytt

Vi er en del av Stiftelsen Pilar Pilar