Hopp til hovedinnhold

Digital grunnopplæring i miljøterapi

Grunnopplæringen er et første skritt mot å øke miljøterapeutisk kompetanse lokalt ute i hver tjeneste, der de ansatte sitter sammen og hører det samme, løser oppgaver og får et felles språk for miljøterapi som fag og arbeidsform.

Informasjon Forespørsel
Illustrasjon av en voksen som peker på noe sammen med barnet

Målsetning

Den primære målsettingen med opplæringen er at den skal gi grunnleggende kompetanse på miljøterapi som arbeidsform for spesialisert omsorg og endringsarbeid i en barnevernkontekst.
Illustrasjon av et barn som blir heiet på

Målgruppe

Den primære målgruppen for tiltaket er ledere og ansatte på barnevernsinstitusjoner, men kan med små justeringer videreføres til miljøterapi i institusjoner generelt, til fengsel og ambulant miljøterapi.

Oversikt

Programmet består av 4 digitale samlinger for de ansatte,
og 5 fysiske ledersamlinger for fordypning og implementering.

Samling 1
«Hva er egentlig miljøterapi?»
  • Deltakerne skal ha kunnskap om miljøterapi som en kontekstspesifikk arbeidsform som må tilpasses mandat, lovverk og målgruppe.
  • Deltakerne skal kunne relatere opplæringens faglige innhold til egen institusjonsplan.
  • Deltakerne skal ha forståelse for kompleksiteten i miljøterapeutisk arbeid.
Samling 2
«Hvilken hjelp hjelper?»
  • Deltakerne skal ha forståelse av at kunnskap er relativ og kontekstuell, som gir muligheter for at et fenomen kan tolkes på mange ulike måter.
  • Deltakerne skal ha kunnskap om at ulike måter å forstå barn, unge og familiers utfordringer gir ulike tiltak og handlingsalternativer.
  • Deltakerne skal ha forståelse av medvirkning som del av miljøterapeutisk praksis, og at hvordan kontekst og målgruppe påvirker hvordan vi jobber med det i praksis.
Samling 3
«Utfordringer med komplekse traumer»
  • Deltakerne skal kunne reflektere over hva som skaper utviklingsstøttene miljøer- og relasjoner.
  • Deltakerne skal kunne tilpasse det miljøterapeutiske arbeidet til egen målgruppe.
  • Deltakerne skal vite hvorfor målgruppa trenger miljøterapeutisk hjelp.
  • Deltakerne skal ha kunnskap om målgruppas særlige behov og hvordan disse kan møtes.
Samling 4
«Organisasjonen og jeg»
  • Deltakerne skal kunne bidra til en organisasjonskultur som preges av utvikling, utforskning og læring.
  • Deltakerne skal ha en forståelse av de unike muligheter og utfordringer som ligger til rollen som miljøterapeut.
  • Deltakerne skal forstå viktigheten av å kunne kommunisere egne behov i arbeidshverdagen.
  • Deltakerne skal forstå viktigheten av å ta vare på hverandre som del av det miljøterapeutiske oppdraget.
  • Deltakerne skal utvikle en bevissthet på egne bidrag i rollen som miljøterapeut (refleksivitet).
  • Deltakerne skal utvikle en systemisk forståelse av den miljøterapeutiske organisasjonen.

Ledersamlinger

Det er fysiske dagssamlinger for ledere forut for hver digital undervisningsdag. Der får lederne en gjennomgang av innholdet i neste digitale undervisning, samt øvd på enkelte av oppgavene som skal gjennomføres på undervisningsdagen.

Ta kontakt

Send oss en forespørsel dersom dette kan være aktuelt for din tjeneste.

Send forespørsel