Ordene vi bruker kan påvirke vår forståelse, våre holdninger og handlinger. Veien videre vektlegger språket som uttrykk for både syn på barnet og som nøkler til hvordan vi skal hjelpe barnet. Vi inviterer dere til refleksjon over egen praksis gjennom å fokusere på språket vi bruker om barn og deres uttrykksmåter.
Språket vi bruker: Hvordan snakker vi med hverandre som kolleger? Hvordan snakker vi med - og om - barn og unge? Bruker vi ord som "manipulerende", "vanskelig", "utilgjengelig" eller "sær" om et barn med problematisk atferd, eller sier vi "Han har det vondt når han oppfører seg sånn"? Bruker vi et konstruktivt språk når vi skal veilede hverandre, selv i situasjoner der både unge og voksne er følelsesmessig aktiverte? Dette er eksempler på innfallsvinkler som kan være til hjelp når en skal implementere en utviklings- og traumebevisst praksis.
Metaforer: RVTS Sørs kompetanseprogram i menneskemøter anvender verdi- og kunnskapsbaserte metaforer i formidlingen av utviklings- og traumebevisst praksis i møte med barn. Eksempler på slikt språk fra kan være: "Smerteuttrykk", "toleransevinduet", "gå fra refleks til refleksjon". En evaluering av kompetanseheving i tråd med traumebevisst omsorg (EY Norge, 2014), viser at traumebevisste begreper ble tatt i bruk og opplevdes nyttige og praktisk anvendelig i møte med barn, unge og samarbeidspartnere. Rapporten viser at et felles begrepsapparat øker forståelse og forenkler samarbeid.