Ordene vi bruker kan påvirke vår forståelse, våre holdninger og handlinger. Veien videre vektlegger språket som uttrykk for både menneskesyn og som nøkler til hvordan vi skal hjelpe mennesker som har det vanskelig. Vi inviterer dere til refleksjon over egen praksis gjennom å fokusere på språket vi bruker.
Språket vi bruker: Hvordan snakker vi med hverandre som kolleger? Hvordan snakker vi med - og om – barn, unge og voksne? Bruker vi ord som "manipulerende", "vanskelig", "utilgjengelig" eller "sær" om problematisk atferd, eller sier vi "Han har det vondt når han oppfører seg sånn"? Bruker vi et konstruktivt språk når vi skal veilede hverandre og er følelsesmessig aktiverte? Dette er eksempler på innfallsvinkler som kan være til hjelp når en skal implementere en utviklings- og traumebevisst praksis.
Metaforer: RVTS Sørs kompetanseprogram i menneskemøter anvender verdi- og kunnskapsbaserte metaforer i formidlingen av utviklings- og traumebevisst praksis i møte med mennesker som har sosiale og emosjonelle vansker. Eksempler på slikt språk fra kan være: "Smerteuttrykk", "toleransevinduet", "gå fra refleks til refleksjon". En evaluering av kompetanseheving i tråd med traumebevisst omsorg (EY Norge, 2014), viser at traumebevisste begreper ble tatt i bruk og opplevdes nyttige og praktisk anvendelig i møte med barn, unge og samarbeidspartnere. Rapporten viser at et felles begrepsapparat øker forståelse og forenkler samarbeid.
Referanse:
EY Norge (2014). Evaluering av HandleKraft