Samarbeid er et tema som favner vidt. Behovet for og kravet til samarbeid og samhandling er forankret i fagpolitiske føringer og retningslinjer for tjenestene våre.
Det er bred fagpolitisk enighet om at offentlig (og privat) samhandling og brukermedvirkning er grunnleggende for gode tjenester. På kommunalt nivå innebærer dette både utforming og vedlikehold av rutiner for håndtering av bekymring og avdekkede vansker, og forebygging og avdekking av, og tiltak mot, vold og overgrep er av særskilt betydning.
Det oppfordres til et samarbeid med både barn/unge/voksne/brukere/klienter/foreldre/pårørende, samt mellom ulike instanser som skole og barnehage, helsetjenester, barnevern, politi, etc. Samarbeid mellom ulike tjenestenivå, som mellom kommune og spesialisthelsetjeneste, er viktig for å kunne tilby helhetlig hjelp og støtte. Overordnet er tilgjengelige arenaer for samhandling, og RVTS Sørs kompetanseprogram i menneskemøter vektlegger både brukermedvirkning og intern/ekstern samhandling som sentralt i arbeidet med mennesker med sosiale og emosjonelle vansker.
I Veien videre ønsker RVTS Sør å fokusere på samarbeid med ulike aktører, med vekt på håndtering av ulike perspektiver. Eksempler på ulike aspekter ved samhandling er:
Gode og gjennomtenkte strukturer for samhandling er et viktig grunnlag for godt samarbeid. I tillegg vil både innhold og måten en samarbeider på være sentralt. Ofte vil samhandling innebære samarbeidsmøter mellom relevante involverte. Samhandling innebærer også den jevne oppfølgingen mellom hver enkelt tjeneste og barnet/ungdommen og de pårørende, og hvordan hver enkelt tjeneste legger til rette for dette. Godt samarbeid bygges på:
Både gode strukturer og gode prosesser er viktige for god forebygging og gode tiltak, og er avhengig av hverandre. Overordnet med tanke på innhold og deltakere er å sette barnets/ungdommens/den voksnes behov i sentrum for alt samarbeid. Det er hva hvert enkelt trenger som skal bestemme hvem man samarbeider med av kolleger, pårørende eller andre instanser. For å understøtte dette fokuserer RVTS Sørs program i menneskemøtekompetanse på hjelperen, gjennom forståelse og tydeliggjøring av roller, ansvar og handlingsrom. Et retningsgivende utgangspunkt kan være å stille følgende spørsmål:
Hva trenger den aktuelle tjenesten/personen for å kunne hjelpe barnet på best mulig måte ut ifra sine rammer?