Mennesket er ikke ferdig utviklet ved fødselen. Vi formes av menneskene vi har rundt oss og omgivelsene vi lever i. I dette perspektivet er relasjonen vi har til andre mennesker utgangspunktet for utvikling.
I arbeid med mennesker som har det vanskelig er det vi hjelpere som er premissleverandører i arbeidet med å bygge relasjonen. Vår evne til selvinnsikt, empati og forståelse for egne og andres reaksjoner og mønstre er sentralt for å lykkes i relasjonsbygging. Det handler om å kunne bruke seg selv bevisst som redskap i kontakt med og relasjon til andre, noe som muliggjør at teori og metode kan omsettes til praksis. Vi må være opptatt av emosjonell støtte, samt være nysgjerrige på betydningen vi selv har i kontakten med dem. Uansett hvor mye den som har det vanskelig bidrar inn i samspillet, er det vi hjelpere som har ansvaret både for kvaliteten på relasjonen og de endringene som må gjøres for å skape en bedre relasjon.
Mennesker som har opplevd store belastninger har ofte vansker med å regulere nærhet og avstand til andre mennesker. Vi må derfor være ekstra oppmerksomme på hva som kan fremme en god relasjon. Målet med RVTS Sørs program i menneskemøtekompetanse er at alle mennesker, uansett hva de har opplevd eller vært utsatt for, skal kjenne tilhørighet til andre og stole på at andre vil dem vel.
Essensen i traumeerfaringer er følelsen av forlatthet, at en er avstengt fra resten av verden.
Bessel Van der Kolk (2014)
Øvelsene i dette utviklingsområdet har fokus på relasjonens betydning. Dette handler ofte om å legge til rette for at de kan delta på positive sosiale arenaer, hvor de kan kjenne tilhørighet og bygge vennskap.
“Den viktigste egenskapen hos den som skal snakke med barn, er en genuin interesse for barnet og det barnet forteller”.