Prosessen i å omsette teori til praksis har vi kalt fra kunnskap til kompetanse. En felles forståelse av hva kompetanse er, og et bredt tilfang av pedagogiske virkemidler, utgjør rammeverket for gode implementeringsprosesser.
Kompetansehjulet
Begrepet kompetanse refererer til summen av «hva som trengs» i den daglige praksisutøvelsen. I Veien videre brukes modellen kompetansehjulet. Modellen gir et godt bilde på hvordan ulike områder av kunnskap, perspektiver og erfaringer henger sammen (Andersen, Frantzen og Knag Fylkesnes, 2020).
Modellen vektlegger fem kompetanseområder: fagkunnskap, brukerkunnskap, verdier/holdninger, ferdigheter og organisasjonen/tjenesten i seg selv.
De fire første områdene er sirkler flettet inn i hverandre, og reflekterer den dynamiske sammenhengen og gjensidige påvirkningen mellom områdene.
- Tjenesten omslutter de fire førstnevnte sirkelområdene. Dette tydeliggjør hvordan tjenesten i seg selv får betydning for den enkeltes muligheter for å bruke og utvikle egen kompetanse, og at kunnskap om prosesser på organisasjonsnivå får betydning for praksisutøvelsen. Dette reflekterer ledelsens betydning for kompetanseutviklingen i tjenesten, og RVTS Sørs kompetanseprogrammer inneholder derfor egne samlinger for ledere og veiledere.
- Fagkunnskap er kunnskap som vi tilegner oss fra forskning, litteratur og studier. Slik kunnskap bidrar til forståelse av problemstillingene vi står ovenfor i praksis. Traume- og utviklingsteori er en sentral del av denne fagkunnskapen.
- Brukerkunnskap tilegner vi oss gjennom kontakt med barn, unge og deres familier. Det innebærer at vi utforsker hvordan barn, unge og familier vi møter erfarer sin hverdag og kontakten med tjenesten, og at vi tar deres perspektiver på alvor (tanker, følelser og meninger). Det innebærer også å vektlegge råd fra brukergrupper.
- Ferdigheter betegner den kompetansen vi tilegner oss gjennom erfaring og øving, men også den tause menneskekunnskapen vi skaffer oss gjennom f.eks. mellommenneskelige relasjoner.
- Verdier og holdninger betegner hva vi holder for verdifullt og hvordan dette kommer til uttrykk i ord og handling. Verdier og holdninger inkluderer også vårt grunnleggende barne- og menneskesyn, og har stor betydning for hvilke av de andre utviklingsområdene vi fester oss ved.
I kompetansehjulet kan kompetanse forstås som skjæringspunktet mellom disse fem kompetanseområdene. Kompetansen kommer til syne som helhet i tjenesten, men også hos den enkelte i de enkelte menneskemøtene. De fem områdene vil berøres gjennom å repetere, øve, trene, reflektere og dele erfaringer.