Oppvekst i Vennesla og Iveland
Vennesla og Iveland ønsket å inngå et samarbeid med RVTS Sør, som en del av sin handlingsplan mot vold i nære relasjoner. RVTS Sør bidrar med kompetanseutviklingsprogrammet MenneskeMøteAkademiet (MMA). MMA er et rammeverk for implementering av kunnskapsbasert praksis. Sentralt i programmet er utviklings - og traumeperspektivet, fordi livsbetingelser og stress påvirker utvikling og fungering.
Programmet baserer seg på en erkjennelse av at kompetanseutvikling, læring og kvalitetsutvikling best skapes i dialog. Programmets innhold blir derfor utformet i samarbeid mellom RVTS Sør, Vennesla og Iveland kommuner.
MMA består i hovedsak av tre deler: felles-, leder- og veileder-samlinger.
Fellessamlingene er for alle ansatte.
Ledersamlingene er for alle ledere i oppvekstsenhetene.
Veiledersamlingene er for profesjonsveiledere (nivå 1) og veiledere (nivå 2).
Fremdriftsplan med oversikt over alle datoer
Begrepet kompetanse refererer til summen av «hva som trengs» i den daglige profesjonsutøvelsen. I MMA brukes kompetansehjulet som modell på kompetanse (Andersen, Frantzen og Knag Fylkesnes, 2020). Modellen vektlegger fem kompetanseområder: fagkunnskap, brukerkunnskap, verdier/holdninger, ferdigheter og tjenesten. De fire første områdene er sirkler flettet inn i hverandre, og reflekterer den dynamiske sammenhengen og gjensidige påvirkningen mellom områdene. Tjenesten som område er imidlertid skrevet inn i en sirkel som omslutter de fire først nevnte sirkelområdene. Dette tydeliggjør 1) hvordan organisasjonen får betydning for den enkeltes muligheter for å bruke og utvikle egen kompetanse, og 2) at kunnskap om prosesser på organisasjonsnivå får betydning for praksisutøvelsen. Dette reflekterer MMAs vektlegging av ledelse gjennom et egne ledersamlinger.
Programmet tar utgangspunkt i kultur/verdier og teori i sin tilnærming til endringsarbeidet. Et viktig mål er å kunne bistå i arbeidet med verdibaserte handlinger til beste for barna.
Programmet skal bidra til:
Implementeringsforskning viser at undervisning og teoretisk opplæring i seg selv i liten grad påvirker praksis. Programmet er derfor lagt opp prosessorientert, og med en stor variasjon i pedagogiske metoder gjennom forelesninger, gruppearbeid, trening,refleksjon, samt noe "hjemmearbeid".