Sjøstrand og Voiebyen skoler
For å lykkes med god kvalitet i tjenestene, trenger skolens ledere, medarbeidere og samarbeidspartnere kunnskap om lek, ressurser, stress, og traumebevisst omsorg. Det er en forutsetning at de ulike instansene samhandler utfra en felles forståelse.
Slik jobber vi
Programmet har læringsmål innen fire dimensjoner:
Kunnskapsgrunnlaget hentes fra nyere forskning fra ulike fagområder som organisasjonskultur og arbeidsglede, positiv psykologi, stressforskning, utviklingspsykologi, forskning omkring betydningen av tidlige livserfaringer (f.eks. ACE-forskning), tilknytningsteori og forskning omkring lekens betydning. Kunnskapsgrunnlaget skal formidles ved forelesninger, gruppearbeid, trening, refleksjonssamlinger og selvstudier.
Oversikt over de ulike delene i programmet:
1. samling: Hvem er vi, og hva vil vi
2. samling: Klassen, et komplekst samspill
3. samling: Mer enn hjerne
4. samling: Gruppedynamitt
5. samling: Hvem er vi og hva vil vi
Valgte tema som skal integreres i programmet
Temaene Den gode samtalen, traumebevisst omsorg, lek og klasseledelse vil integreres i samlingene.