Hopp til hovedinnhold

Digitalt kompetanseløft, modul 3

Se alle moduler

«Vi lever sammen, vi lærer sammen»

Alle elever skal behandles likeverdig, og ingen elever skal utsettes for diskriminering. Elevene skal også gis likeverdige muligheter slik at de kan ta selvstendige valg. Skolen skal ta hensyn til mangfoldet av elever og legge til rette for at alle får oppleve tilhørighet i skole og samfunn. Vi kan alle oppleve at vi skiller oss ut og kjenner oss annerledes. Derfor er vi avhengig av at ulikheter anerkjennes og verdsettes.
(Overordnet del av Kunnskapsløftet, Menneskeverdet)

Elever

Om denne modulen

Skolen er et sted hvor barn og unge skal tilegne seg kunnskap, men samtidig som vi jobber med fag, så skjer det læring på mange plan parallelt. På skolen skal elevene oppleve mestring, men de fleste vil også oppleve å ikke få til ting - og det kan være en nyttig erfaring. De lærer å bli anerkjent, og de lærer å krangle. De øver på vennskap og kjenner kanskje på smerten av å bli utestengt. De kan oppleve glede, men også motgang og mistrivsel.

Vi påvirker hverandre enten vi vil eller ikke. Det går ikke an å IKKE påvirke. Derfor må vi snakke sammen om hvordan vi lever sammen på skolen.

På skolen skal elevene lære nye ferdigheter og få kunnskap, altså kvalifisere seg. De skal delta og bidra i et sosialt fellesskap. Vi kan kalle det å sosialiseres. Og sist, men ikke minst skal elevene skal bli bedre kjent med seg selv i møte med utfordringer. For å bli robuste nok til å håndtere voksenlivet. Vi kan kalle det for å bli seg selv eller subjektivering.

Dette er et digitalt opplegg som vi anbefaler at dere gjennomgår i samlet personale.

Opplegget består av:
Informative og engasjerende foredrag Kreative animasjonsfilmer Aktiviteter og øvelser i rom og/eller digitalt

Innhold i modul

Tidsramme ca. 3 timer – dere velger selv når dere vil gjennomføre.

1. time

Hva er greia med skole?

2. time

Pulsen av en god hverdag

3. time

Alle de små ting som gjør livet stort

Om oss

Modulen ledes av Karen og Gunn Karin.


Vi er en del av Stiftelsen Pilar Pilar