Hopp til hovedinnhold

Digitalt kompetanseløft, modul 4

Se alle moduler

«Mer enn hjerne»

«Elevens identitet og selvbilde, meninger og holdninger blir til i samspill med andre. Sosial læring skjer både i undervisningen og i alle andre aktiviteter i skolens regi.»
(Overordnet del, Sosial læring og utvikling)

Elever

Om denne modulen

I denne modulen vender vi blikket mot barn og unges vekst, utvikling og læreforutsetninger. Vi peker på hva som kan fremme og hva som kan stå i veien for sunn utvikling. Hjernen er en spennende innretning, men den fungerer ikke alene. Den er del av en kropp. Og ikke nok med det: Den er del av et samspill med andre. Den er avhengig av samspill med andre. Derfor kan vi ikke se på hjernen isolert, eller på eleven isolert, når vi søker økt innsikt i elevenes vekst og læring. Vi må se på eleven som et helt og fullstendig menneske og vi må se på samspillet vi får til i klasserommene. Mellom oss og elevene og elevene imellom.

Denne modulen består av et digitalt opplegg som kan gjennomgås i samlet personale. Her finner dere filmer, foredrag og aktiviteter/oppgaver. Modulen har særlig vekt på det lovpålagte forebyggende arbeidet, og tar ca. tre timer.

«Hjernen er kroppens viktigste organ, og er setet for tankene, språket og fremtidsplanene våre.»(Kaja Nordengen, hjerneforsker)
Opplegget består av:
Informative og engasjerende foredrag Kreative animasjonsfilmer Aktiviteter og øvelser i rom og/eller digitalt

Innhold i modul

Tidsramme ca. 3 timer – dere velger selv når dere vil gjennomføre.

1. time

Hjernens utvikling hos barn og ungdom
  • Hvordan hjernen utvikles i relasjon med andre mennesker
  • Hvordan hjernen utvikles og formes av erfaringer

2. time

Følelsenes betydning for læring og utvikling
  • Hvordan følelser, følelsesvalidering og følelsesregulering påvirker læring og utvikling

3. time

Fra plan til praksis
  • Hvordan håndtere utfordringer dialogisk

Om oss

Modulen ledes av Karen og Inge.


Vi er en del av Stiftelsen Pilar Pilar