Hopp til hovedinnhold

Hvordan jobbe med livsmestring gjennom hele utdanningsløpet

Tyholmen hotel, Arendal

Sted:
Tyholmen hotel, Arendal

Dato:
16. september - 17. september 2019

Deltakerpris:
1700,- inkludert lunsj og materiell.

Påmeldingsfrist:
6. september 2019

OBS - Ny dato!

Kurset setter lys på hvorfor livsmestring og gode forebyggende tiltak er viktig å jobbe med både i barnehager og på skolen. Det gir også konkrete forslag til måter å jobbe på som kan bidra til å styrke livskraften for barn og unge. Og ikke minst setter det lys på din store betydning i møte med barn og unge.

Kurset inviterer til tverretatlig og tverrfaglig samarbeid. Mange profesjoner har på ulike måter ansvar for å bidra inn i dette viktige arbeidet. Skal vi få til en samlet og helhetlig innsats, trenger vi en felles forståelse og et felles språk. Vi inviterer ansatte i skoler og barnehager, helsesykepleiere, PPT-ansatte og andre som tenker dette har aktualitet til kurset. Velkommen til et felles løft for et mer helhetlig utdanningsløp for barn og unge.

Program for fagdagene:

Dag 1
Hvorfor livsmestring i skolen
Det handler om livet vi lever sammen
Kunnskapsgrunnlag for fagområdet
Virksomme forebyggingstiltak
LINK, vi gjennomfører en link-økt
Du er metoden

Dag 2
Mer om kunnskapsgrunnlaget
Følelsenes betydning
Lekens betydning
LINK, vi jobber med å forberede en samling
Implementering i skolens virksomhet
Oppsummering og plan for veien videre

Med forbehold om endring i programmet.

Overnatting

Vi har reservert en håndfull rom som gis til rabattert pris.
Disse rommene bookes individuelt direkte til hotellet på mail: cl.tyholmen@choice.no eller tlf +47 37 07 68 00
Oppgi referansekode: RVTS SØR.

Forelesere


Gunn Karin Anker Thomassen
Gunn Karin Anker Thomassen

Karen Ringereide
Karen Ringereide

Torstein Garcia dePresno
Torstein Garcia dePresno

Mandag 16. september

10.00
Velkommen/Overordnet mål for opplæringen
Ulike oppdrag, men sammenfallende målsetting?
Barnas heiagjeng fra A til Å i opplæringsløpet
Kvalifisering-sosialisering-subjektivering
Den rasjonelle og den relasjonelle opplæringen
Fra fag- og ferdighetsfragmenter til helhetlige opplevelser

10.45
Pause

11.00
Forutsetninger for læring
Tre pilarer for sunn utvikling
Hva fremmer og hva hemmer utvikling
Hva og hvem kan bidra til å reparere skjevutvikling eller forsinket utvikling
Følelsenes betydning

12.00
Lunsj

13.00
Vi fortsetter med Forutsetninger for læring
Tre pilarer for sunn utvikling
Hva fremmer og hva hemmer utvikling
Hva og hvem kan bidra til å reparere skjevutvikling eller forsinket utvikling
Følelsenes betydning

14.00
Pause

14.15
Det nye fagområdet folkehelse og livsmestring
Barnehage og skole har lang tradisjon for å jobbe med folkehelse
Hva er dagens folkehelse-utfordringer. Nye trender
Fagområdet folkehelse og livsmestring sett i lys av overordnet målsetting
Fagområdet sett i lys av verdier, fag og ferdigheter

16.00
Slutt

Tirsdag 17. september

09.00
Hva skaper folkehelse og livsmestring
Hva virker - ifølge forskningen
Forebygging kontra reparasjon
Jeg er metoden
Speiling, regulering og samregulering
Møtet med individet
Møtet med gruppa

10.00
Pause

11.30
Lunsj

12.30
Vi jobber med de samme barna/ungdommene
Profesjonsfokus -muligheter eller begrensninger
Samarbeid –enighet eller utfordring
Samarbeid på langs
Samarbeid på tvers

15.30
Slutt

Påmelding

Påmelding til konferansen er bindene etter at påmeldingsfristen har gått ut, 2. september.

Deltakeravgiften inkluderer lunsj. Meld i fra i kommentarfeltet om du har allergier.
For spørsmål angående kurset, ta kontakt med Karen Ringereide: karen.ringereide@rvtssor.no




Vi er en del av Stiftelsen Pilar Pilar