RVTS Sør

Trigget av lukt

Les om fortellingen om Sara som plutselig slår til en lærer. Hva skjer her? I traumebevisst omsorg er vi opptatt av å finne ut hva som kan ligge bak en slik handling.
Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Profilbilde

Eva Dønnestad
Kommunikasjons- og formidlingsleder

Publisert: 10.04.2014 15:21
Spaltist

Sara går i 8.klasse. Hun bor hos mamma. Pappa og mamma er skilt. Fra Sara var 4-12 år ble hun utsatt for overgrep av pappa. Pappa var snekker og han hadde ofte på seg arbeidstøyet som luktet sagmugg, da overgrepene fant sted.

Sara og venninnene skal ha sløydtimer for første gang på skolen. De har havnet i samme gruppe. Sara tuller fryktelig mye i sløydtimen, forstyrrer de andre og prater høylytt. De har det gøy og lager brødfjøl. Mot slutten av timene, går læreren en runde og ser på elevenes produkter. Han stiller seg bak Sara og sier: Sara, dette har du dreisen på. Jeg tenker…” Han får ikke fullført setningen før Sara snur seg rundt og deiser trefjøla rett inn i det ene kinnet hans.

Det blir gråt. Skjelling. Sara stikker av fra skolen.

Dagen etter er det møte. Sara, moren, helsesøster(fordi Sara ønsket det) og læreren.
- Hva skjedde, Sara? Spør læreren.
- Du luktet som pappa, svarer Sara.
Dermed fikk de en god prat. Helsesøster snakket litt om triggere. Om hvordan vi kan reagere i noen situasjoner fordi de minner om andre situasjoner der vi virkelig har vært i fare. Vært utsatt for vonde ting.

Det hjalp å snakke om det som skjedde. Sara prøvde å forklare hvordan hun ”klikker”, hvordan lukten på en måte gjorde at hun følte hun måtte forsvare seg. Hun skjønte litt mer av seg selv når de voksne forklarte at den reaksjonen var nødvendig i møte med overgrepene, men at den ikke er nødvendig i møte med læreren.

Læreren skjønte litt mer av hvorfor Sara hadde slått ham med fjøla. Han forstod litt mer og forstod at han måtte se følelsen bak, før han tenkte konsekvenser av at hun slo til ham.

Sammen la de en plan for hvordan sløydtimene kunne bli noe annet enn minner om pappas overgrep. De snakket også om hva Sara kunne gjøre om hun kjente at hun ble trigget. Da skulle hun få gå ut eller inn på et annet rom og jobbe litt med noe annet.

Denne fortellingen er et eksempel på hvordan en uforståelig handling ofte har en forklaring. En forklaring på hvor vanskelig det kan være å jobbe fag når hjernen koker, når vi er aktivert og trigget. Et eksempel på hvordan vi noen ganger handler før vi tenker. Hvordan lukter, smaker, situasjoner kan trigge vonde minner som gjør at vi gjør uforståelige ting.

Noen vil si at Sara mistet hodet. Det vi vet, er at den tenkende delen av hjernen til Sara er koblet fra. Fordi sansene observerte noe de trodde var fare. Følelser fra vonde minner ble vekket – og hun reagerte med følelsene. Beskrivelsene under kan kanskje være med å hjelpe deg å forstå deg selv når du klikker, når du faller ut, når du flykter fra noe vondt. Det er fordi alarmknappen blir slått på i følelsene dine. Du tror noen vil utsette deg for fare. Fordi det ligner på situasjoner der du er blitt utsatt for noe som krenket deg.

Eva Dønnestad etter samtale med ung jente som ble trigget av lukt.

 

Her kan du se Heine Steinkopf forklare hva som skjedde med Sara

 



Eva Dønnestad

EVA DYPPER PENNENEva Dønnestad er kommunikasjonsleder i RVTS Sør. En erfaren skribent og historieforteller som har vært morgenkåsør i NRK P2 og magasinspaltist i Fædrelandsvennen i en årrekke. Hun har ledet mange nasjonale prosjekter med sårbare barn, unge og voksne i fokus. Hun har produsert magasiner og utgitt flere bøker. Hos RVTS Sør driver hun verdi- og utviklingsarbeid og lager innhold til prosjekter og våre websider.


Våre nyheter